BARU

Post Top Ad

Your Ad Spot

Rabu, 30 September 2020

Seronok tonton persembahan haiwan? Ini kenapa anda perlu hentikan



Gelagat comel persembahan haiwan pasti mengujakan ramai penonton.


‘Kepandaian’ haiwan-haiwan berkenaan melakukan aksi akrobatik, jinak untuk ditunggang, serta patuh kepada arahan penjaganya membuatkan persembahan haiwan sering kali mendapat sambutan orang ramai.
Bagaimanapun, sisi gelap yang perlu ditelan adalah persembahan hidupan liar atau industri persembahan haiwan berkemungkinan besar mengeksploitasi haiwan-haiwan berkenaan untuk mengaut keuntungan.
Malah, di beberapa negara luar, pengunjung sanggup menghabiskan duit untuk merasai pengalaman bergambar dengan haiwan-haiwan liar seperti harimau atau singa.
Pernahkah anda terfikir, bagaimana haiwan liar itu boleh begitu jinak?
Berikut beberapa aktiviti persembahan haiwan yang anda perlu hindari bagi mengelakkan kekejaman terhadap binatang:
‘Selfie’ dengan harimau/singa
Memetik portal Burger Abroad, anak-anak haiwan itu telah dipisahkan daripada keluarganya, dikurung di dalam kandang kecil serta berdepan dengan penderaan dan pengabaian.
Portal tersebut turut mendakwa haiwan liar itu turut dibius bagi membolehkan pengunjung merakam gambar dan ‘posing’ bersama harimau.
Sementara itu, banyak pusat pertunjukan singa pula lazimnya 'mencuri' anak-anak singa dari habitat asalnya dan akan didagangkan, dipindahkan, diasingkan dan dikurung.
Ia dibesarkan dalam persekitaran yang ramai manusia untuk menukar tabiat haiwan itu sepanjang tempoh ia membesar.
Seterusnya, ia dibius untuk tujuan bergambar dan apabila pertunjukan berakhir, ia akan dirantai dan dikurung semula.
Soalan yang perlu anda tanya kepada diri: Kenapa agaknya harimau dan singa itu dalam keadaan 'mamai' dan berbaring atau tidur ketika pengunjung dibenarkan datang mendekat untuk bergambar?
Monyet menari
Monyet ditangkap, dirantai, dibiarkan kelaparan dan didera secara fizikal termasuk giginya dicabut.
Semua perkara itu dilakukan untuk memaksa haiwan tersebut patuh atau takut pada manusia, yang hanya akan memberi ganjaran apabila ia boleh melakukan aksi unik atau ‘trick’, selain aksi meminta wang daripada pelancong.
Di sesetengah negara, haiwan tersebut sengaja ‘dibawa’ ke kawasan tumpuan pelancong untuk merakam gambar bersama pengunjung sebelum individu berkenaan dikenakan bayaran.
Bagaimanapun, taktik tersebut sudah boleh dihidu oleh kebanyakan pelancong.
Cukup! Jangan disokong pertunjukan sebegitu!
Pertunjukan tinju orang utan
Berikutan kehilangan habitat akibat kemusanahan hutan, orang utan muda akan ditangkap. Mamalia malang ini kemudian akan dieksplotasi untuk mendapatkan wang.
Memetik laporan antarabangsa, orang utan akan dipakaikan pakaian seperti manusia, sebelum dua haiwan tersebut ‘bertumbuk’.
“Haiwan malang ini dieksploitasi secara terang-terangan dan kejam, hanya untuk keuntungan komersial.
“Orang yang membayar untuk menonton pertunjukan ini memungkinkan kekejaman ini berlanjutan,” demikian memetik pengurus komunikasi Penyelamat Haiwan Antarabangsa, Lis Key.
Pertunjukan boxing orang utan
Pertunjukan boxing urangutan.

Berenang bersama lumba-lumba
Lumba-lumba dikatakan sebagai haiwan yang bijak dan kerana keupayaan interaksi itu ia disukai oleh orang ramai yang berpusu-pusu ke kompleks akuarium.
Di kebanyakan negara, lumba-lumba dilindungi daripada eksploitasi dan penyeksaan. Namun, haiwan itu juga tidak terlepas daripada menjadi ‘bahan hiburan’.
Ia diletakkan dalam kurungan yang kecil – jauh berbeza dengan kehidupan asal haiwan itu yang bebas melompat dan berenang di lautan.
Ikan lumba-lumba dikatakan sebagai haiwan yang bijak dan digemari oleh semua lapisan masyarakat.

Menunggang gajah
Pernahkah kita terfikir bagaimana gajah yang merupakan antara haiwan paling gagah di dunia mampu ‘patuh’ kepada arahan?
Banyak penyelidikan dan laporan menyebut, haiwan itu dipisahkan daripada keluarga mereka, dikurung dan berdepan kehidupan yang menyeksakan.
Haiwan itu akan dipukul menggunakan alat yang dikenali sebagai bullhook (sekiranya gajah enggan melakukan persembahan).
Ada tempat yang sengaja mendera gajah tersebut sejak ia kecil untuk membuatkan haiwan itu takut dan patuh.
Ini termasuk hukuman kejam seperti memisahkan dengan induk, dirantai, disebat, tidak diberi makan dan dikurung.
Meskipun ada beberapa pusat konservasi gajah yang dikenali dengan usaha menyelamat dan penjagaan kebajikan mamalia tersebut, masih banyak juga pusat tarikan yang mengeksploitasi imej tersebut dengan menawarkan aktiviti tunggangan yang terlalu kerap kepada pelancong (yang pastinya dikenakan harga bayaran tertentu).
Hei! Gajah juga tahu penat. Ia perlukan masa kualiti untuk melakukan aktiviti fitrahnya sebagai gajah.
Maka, pilihlah dan buat kajian latar belakang dahulu tentang sesuatu pusat yang menawarkan pengalaman dengan gajah sebagai tarikan.
Aktiviti menunggang gajah.

Menurut Jabatan Perkhidmatan Veterinar, mengikut perenggan 44(1)(a) hingga (g), seseorang adalah bersalah melakukan kezaliman terhadap haiwan jika:
(i) Secara zalim memukul, menendang, menganiaya, terlebih tunggang, terlebih pandu, terlebih muatan, mendera, memarahi atau menakutkan mana-mana haiwan; atau
(ii) Menyebab atau penyebab atau sebagai pemilik membenarkan mana-mana haiwan untuk digunakan sedemikian; atau
(iii) Sebagai orang yang bertanggungjawab terhadap mana-mana haiwan di dalam kurungan atau semasa memindahkannya dari satu tempat ke satu tempat yang lain, cuai dalam membekalkan haiwan tersebut dengan makanan atau air yang mencukupi; atau
(iv) Dengan sewenang-wenangnya atau tanpa sebab yang munasabah melakukan atau meninggalkan apa-apa perbuatan, menyebabkan apa-apa kesakitan atau penderitaan yang tidak wajar, atau, sebagai pemunya, membenarkan apa-apa kesakitan atau penderitaan yang tidak wajar kepada mana-mana haiwan; atau
(v) Menyebabkan, mengakibatkan atau, sebagai pemilik, membenarkan untuk ditahan, diangkut, diangkat atau dibawa apa-apa haiwan dalam cara atau kedudukan yang menyebabkannya kesakitan atau penderitaan yang tidak sepatutnya; atau
(vi) Mengambil bekerja atau menyebabkan atau, sebagai pemilik, membenarkan untuk diambil bekerja bagi apa-apa prkerjaan atau tugasan, mana-mana haiwan yang mana disebabkan sebarang penyakit, kelemahan tertentu, luka atau bengkak, atau dalam hal lain tidak layak untuk diambil bekerja.

Sumber: Agensi, Seronok tonton persembahan haiwan? Ini kenapa anda perlu hentikan
Foto: Boris Drobnic

Post Top Ad

Your Ad Spot

Menu