BARU

Post Top Ad

Your Ad Spot

Jumaat, 16 Oktober 2020

Ujian vaksin COVID-19 memasuki fasa 3 selepas keputusan memberangsangkan


Baru-baru ini, ujian vaksin COVID-19 buatan China menunjukkan ia dapat mencetuskan respon kepada imun dan selamat untuk manusia.

Vaksin diberi nama BBIBP-CorV yang dibangunkan oleh Beijing Institute of Biological Products itu sudahpun diluluskan penggunaannya kepada para petugas barisan hadapan yang lebih terdedah kepada risiko jangkitan virus tersebut.

Fasa pertama dan kedua dijalankan terhadap 600 orang dewasa pada April hingga Julai tempoh hari. Keputusannya menunjukkan antibodi pesakit berusia lebih 60 tahun mengambil masa 42 hari untuk meningkat, berbanding sampel berusia 18 hingga 59 tahun yang hanya mengambil masa sekitar 28 hari.

Pada masa sama, tiada kesan sampingan besar daripada aplikasi vaksin tersebut, hanya demam biasa dan kesakitan kecil di tempat suntikan, berdasarkan laporan oleh laman web jurnal perubatan, The Lancet.

Vaksin tersebut tidak diuji kepada kanak-kanak kerana para pengkaji mahu analisis penuh terhadap data yang dikumpul daripada kumpulan dewasa dibuat terlebih dahulu sebelum dicuba kepada kumpulan berusia 17 tahun dan ke bawah.

Bagaimanapun, penggunaan secara meluas oleh khalayak umum hanya boleh disahkan selepas vaksin itu lulus fasa ketiga ujian yang sedang dijalankan ketika ini.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), BBIBP-CorV merupakan salah satu daripada 10 lagi vaksin yang sedang memasuki fasa ketiga ujian.

Mungkinkah cahaya di hujung terowong semakin cerah dan dapat kita keluar dari pandemik ini menjelang hujung 2020? 

Bersabarlah menanti, dan sama-sama kita doakan yang terbaik.


*Sumber: Insider. Gambar hiasan daripada Unsplash

Post Top Ad

Your Ad Spot

Menu